DÁRKOVÝ POUKAZ, DÁREK PRO MAMINKU,

        
       

300x300.gif


počítadlo.abz.cz

SLOVNÍČEK POJMŮ

 

 

All Inclusive

Program All Inclusive by se dal do češtiny přeložit jako „Vše zahrnuto v ceně“. Představuje pohodlné trávení dovolené, bez nutnosti se starat o nápoje a jídlo. Odpadají také s tím spojené další finanční náklady za stravu, nápoje a případné další služby, které se do tohoto programu zahrnují. Nejčastěji se s ním setkáte ve větších hotelových a plážových komplexech, ale každý hotel si stanovuje jiné podmínky tohoto systému. Odlišná může být nabídka, skladba, rozsah a typ programu i jeho časové rozpětí.

Všeobecně platí, že All Inclusive zahrnuje snídani, oběd, večeři, nealkoholické nápoje a neomezenou nabídku stravování během dne. Součástí All Inclusive u některých hotelů může být také bezplatné využívání sportovních prostor a zařízení. Hosté tak mohou chodit například na fitness, hrát stolní tenis, tenis, squash, badminton, nebo se věnovat nemotorovým vodním sportům. Program je tak vhodný zejména pro rodiny s dětmi nebo aktivní osoby, které plánují strávit většinu dovolené v dané ubytovací kapacitě. O rozsahu All Inclusive ve vámi vybraném hotelu se vždy informujte na recepci.

Animační program

Větší hotelové komplexy zaměstnávají zkušené týmy animátorů, jejichž hlavním úkolem je bavit hosty, případně je lákat na nejrůznější sportovní a kulturní aktivity. Těch se poté společně s hosty sami účastní nebo je dokonce předcvičují. Může jít například o sportovní aktivity a soutěže, jako je třeba agua aerobic, volejbal, zumba, pétanque, střelba z luku a podobě. Stejně tak může jít i o nesportovní aktivity, kulturní vystoupení či divadelní představení. Velmi oblíbené jsou například taneční animátorské programy, kdy se hosté mohou naučit základům břišního tance, latinskoamerických tanců jako je mambo nebo merengue, hříšného tance nebo třeba diskotance. Nechybí ani večerní zábava s tancem. Bohaté sportovní i kulturní programy probíhají v daném hotelu po celý den, stačí si jen vybrat, co se vám líbí. Programy jsou určeny jako pro děti, tak i pro dospělé.

Apartmán

Apartmán je zařízená samostatná bytová jednotka s příslušenstvím, která je částí větší budovy. Nejedná se jen o samostatný pokoj, ale o několik místností – kuchyň, obývací pokoj a ložnice s možností umístění přistýlky. Slouží k ubytování více osob, ale obvykle nemají větší rozměry než 80 metrů čtverečních. Apartmány bývají budovány za účelem pronájmu turistům.

Bufet

Jako bufetový, je označován stůl s občerstvením (většinou studeným). Nejčastěji jsou bufetovým způsobem servírovány hlavně snídaně a večeře. Pokrmy jsou vystaveny na dlouhých stolech a host si může podle libosti vybrat, na co má zrovna chuť. Pokrmy může libovolně kombinovat.

Bungalov

Samostatně stojící chatka či malý domek, který může být i dvoupatrový. V bungalovu se nachází několik pokojů a jeho součástí je i kuchyňka a sociální zařízení. Ideální pro ubytování rodin.

Cestovní agentura

Cestovní agentura (CA) sama nevytváří žádné produkty, ale zprostředkovává prodej zájezdů jménem několika různých cestovních kanceláří – je jejich provizním prodejcem. V cestovní agentuře tak zákazník najde nabídky zájezdů od mnoha cestovních kanceláří. Provozování cestovní agentury je vázanou živností, agentura nemusí být pojištěna proti úpadku a neodpovídá za průběh a kvalitu prodaných zájezdů. V případě reklamace zájezdu se musí klient obrátit na cestovní kancelář, která zájezd pořádala. CA musí mít na logu jasně dáno, že se jedná o cestovní agenturu.

Cestovní kancelář

Cestovní kancelář (CK) vytváří vlastní zájezdy a je jediným oprávněným pořadatelem zájezdů. Provozování cestovní kanceláře je koncesní živností a každá cestovní kancelář je povinna mít sjednané smluvní pojištění proti úpadku. CK také zprostředkovává jednotlivé služby, jako je ubytování, zajišťování letenek a podobně. Může také prodávat předměty související s cestovním ruchem – knihy, průvodce, mapy, suvenýry atd. Cestovní kancelář může být při prodeji zájezdů zastupována cestovní agenturou. Klient při zakoupení zájezdu má právo znát jméno cestovní kanceláře, která daný zájezd pořádá. Na cestovní smlouvě by mělo být vždy uvedeno prohlášení, že je zájezd pojištěn v rámci zákona 159/1999 Sb. a jeho pořadatelem je cestovní kancelář.

Cestovní pojištění

Při cestě do zahraničí není povinnost mít uzavřeno cestovní pojištění, ale je velmi doporučováno. Pokud se však jedná o náročnější zájezd či expedici, požadují cestovní kanceláře od svých klientů doklad o pojištění. Některé CK mají základní pojištění již zahrnuto v ceně zájezdu. V současnosti je možné uzavřít mnoho druhů a typů pojištění, které se pro vás hodí, záleží na typu a náročnosti plánované cesty. Pojištění je placenou službou, jejíž výše závisí na věku klienta, vzdálenosti místa pobytu a délce pobytu.

Pojistku je možné uzavřít proti úrazu nebo nemoci, vztahuje se také na smrt účastníka zájezdu a jeho případnou repatriaci. Jedná se pouze o základní neodkladné léčení v zahraničí, nevztahuje se na případnou hospitalizaci v nemocnici.  Dále je možné se připojistit proti ztrátě zavazadel, krádeži, škodě na majetku atd. Pokud je u vámi vybraného zájezdu pojištění již zahrnuto v ceně, raději si pečlivě prostudujte, o jaké pojištění jde a jaké je jeho krytí.

Cestovní smlouva

Cestovní smlouvu uzavírá klient s cestovní kanceláří, která se zavazuje k plnění služeb na ní uvedených. Cestovní smlouva by měla obsahovat identifikaci CK a klienta (či více klientů), identifikaci zájezdu a případných dalších služeb, které byly zakoupeny nad standard zájezdu (např. fakultativní zájezd). Na smlouvě by mělo být také potvrzení, že byl klient seznámen se všemi podmínkami souvisejícími s reklamací a tzv. stornem zájezdu. Cestovní smlouva je v případě sporu velmi důležitým dokumentem.  Informace, které jsou ve smlouvě uvedeny, jsou závazné, proto by klient měl vždy pečlivě zkontrolovat, co podepisuje.

Charterový let

Charterové lety jsou nepravidelné lety, které jsou provozovány na základě požadavků cestovních kanceláří. Název pochází z anglického slova „charter“, což znamená „najmout“. Hlavní výhodou těchto nasmlouvaných letů je jejich nízká cena. Ta se ovšem odráží na snížené garanci doby odletu, délky letu, letového řádu a doby příletu. Pravidelné letecké spoje mají totiž před charterovými lety naprostou přednost, v případě problémů na letišti jsou tak charterové lety vždy odsouvány na pozdější dobu. Oproti pravidelným linkám nabízejí charterové lety také méně pohodlí a ani rozsah poskytovaných služeb není tak široký. Pokud ovšem letíte do destinace, která je vzdálena například maximálně 3 hodiny letu, je charterový let pro svou cenu rozhodně výhodnější než pravidelná linka. Navíc, pokud není letadlo dostatečně vytíženo, klesají ceny letenek charterů až na neuvěřitelné částky. V tomto případě tak mnozí turisté využívají služeb charterů i za cenu některých zmiňovaných rizik.

Delegát

Pobytové i poznávací zájezdy jsou doprovázeny delegátem, který je pověřeným zástupcem cestovní kanceláře, jež zájezd pořádá. U pobytových zájezdů (u moře, na horách či rekreačních oblastech) je po celou dobu v místě pobytu a stará se o klienty. Jeho hlavní náplní práce je zajišťování organizačních a administrativních záležitostí cestovní kanceláře. Tento člověk vyniká organizačními schopnostmi, umí jednat s lidmi, je flexibilní a umí využít své jazykové znalosti. Delegát není totéž co průvodce, jeho úkolem tedy není poskytovat odborný výklad. U autokarové dopravy může během cesty doprovázet klienty tzv. technický průvodce, ale na místě je pak bude očekávat jiný delegát, který se o ně bude starat během pobytu. Cestovní kanceláře mají nasmlouvané delegáty na období celé turistické sezóny v dané destinaci.

Délka zájezdu

Přesná formulace tohoto pojmu není zákonem daná. Při výběru zájezdu je dobré dávat pozor na to, jak dlouhý ve skutečnosti opravdu bude – zájezd na 9 dnů totiž může být ve skutečnosti kratší než zájezd na 7 nocí. Přeprava na místo někdy zabere mnoho času, vždy proto porovnávejte počet noclehů v dané destinaci. Dobré je také si zjistit, kdy vám po příjezdu bude umožněn přístup na pokoj a v kolik hodin budete muset v den odjezdu pokoj zase opustit. Někde vás totiž ubytují hned po příjezdu, jinde musíte čekat i několik hodin na ubytování. Také pokud máte odjezd z místa plánován na večerní hodiny, bude pro vás rozdíl, jestli budete muset pokoj opustit už v 10 hodin dopoledne nebo až v 18 hodin večer.

Depandance

Jako dependance je označována vedlejší budova hotelu. Nabízí pouze hotelové pokoje, ale její součástí nejsou stravovací prostory ani recepce. Depandace se nachází do cca 300 metrů od hlavní budovy.

Fakultativní služby

Jde o služby, které nejsou zahrnuty v ceně zájezdu, ale klient má možnost si je dokoupit. Většinou se jedná o nějaké poznávací výlety do zajímavých měst v okolí, na blízké ostrovy či tematicky zaměřené večery s hudbou. Dané fakultativní služby je možné zakoupit v místě pobytu.

First minute

„First minute“ je přesným opakem „last minute“. Označení láká k zakoupení zájezdů s velkým předstihem. Pokud tak klient učiní, může dostat výraznou slevu.

Garni hotel

Ubytovací zařízení hotelového typu, kde jsou ovšem v nabídce pouze omezené stravovací služby – podávána je většinou pouze snídaně.

Hotel

Jako hotel je označováno ubytovací zařízení, které má minimálně 10 pokojů a kromě ubytovacích služeb nabízí také služby stravovací.

Hostel

Jde o levnější ubytování studentského typu, které bývá nejčastěji umístěno v kulturně-historických centrech měst. Někdy slouží pouze pro sezónní ubytování – může jít například o vysokoškolské koleje nebo domovy mládeže.

Infant

Infant je mezinárodní označení pro dítě ve věku do tří let.

Kategorizace ubytovacích zařízení

Ubytovací zařízení se podle druhů dělí na kategorie (hotel, motel, penzion, kemp, turistická ubytovna…) a podle vybavení, úrovně a rozsahu poskytovaných služeb na třídy. Třídy jsou označovány hvězdičkami od nejnižší třídy (*) po nejvyšší třídu (*****). V České republice nejsou zákonem dané podmínky, které musí být splněny, aby zařízení získalo určité označení kvality. V zahraničí je ovšem striktně dáno, co musí daný hotel či penzion splnit, aby dostal určitý počet hvězdiček. Jedná se například o velikost pokojů, počet restaurací či vybavení ubytovacího zařízení. Turisty jsou nejvíce vyhledávány střední a vyšší cenové kategorie. Před výběrem ubytování se informujte o kvalitě ubytovacích zařízení v dané zemi.

Kombinovaná doprava

S kombinovanou dopravou se většinou setkáte na začátku a na konci sezóny. Jde o přepravu, která se skládá s jedné jízdy autobusem a jednoho letu letadlem. Při cestě tam letíte a nazpět jedete autobusem nebo obráceně. Jednoznačnou výhodou je výhodná cena v případě letecké dopravy. Jelikož autobusem jedete jen v jednom směru, jedná se o příjemné zlepšení kvality dopravy.

Konfirmace

Konfirmace je z anglického slova „confirmation“ tedy „potvrzení“. Některé letecké společnosti vyžadují po klientovi ještě 24 hodin před odletem potvrzení jeho zajištěného a rezervovaného místa. Každá společnost to nevyžaduje, ale u některých se s tím můžete setkat. Raději se proto dopředu informujte, zda to po vás bude vyžadováno.

Kontinentální snídaně

Jde o jednoduchou formu snídaně, kde je na výběr většinou z míchaných či vařených vajíček, plátků salámu, plátků sýra, taveného sýra, zeleniny atd. Pro ty, kdo rádi sladké, je připravena marmeláda, med, máslo a nechybí samozřejmě pečivo. Většina kvalitních hotelů od tohoto způsobu servírování snídaní již upustila a zaměřila se spíše na švédské stoly. Levnější ubytovací zařízení v něm však pokračují i nadále.

Last minute

„Last minute“ je opakem „first minute“ a jedná se o zájezd tzv. na poslední chvíli. Cena takového zájezdu je výrazně snížena proto, že se koná v poměrně brzké době (např. za 4 dny, týden, 10 dní, 14 dní) a CK se nepodařilo jej vyprodat. Last minute zájezdy poskytují především CK provozující charterové lety, jezdí svými autobusy nebo mají předplacené ubytovací kapacity.  Neobsazená místa by se jim prodražila, proto si mohou dovolit snížit cenu zájezdu a raději jej prodají s výraznou slevou. Na last minute zájezdy se vztahují stejná pravidla jako na klasické zájezdy. Klient by měl tedy znát veškeré podrobné informace o místě a délce pobytu, způsobu dopravy, typu stravování a vybraném ubytovacím zařízení. Vždy proto trvejte na tom, aby i pro last minute zájezd s vámi byla sepsána řádná cestovní smlouva. Pojem last minute totiž nezbavuje cestovní kancelář odpovědnosti ve vztahu k zákonu, klient musí být brán jako každý jiný klient, který si zájezd zaplatil třeba před půl rokem a za mnohem vyšší cenu.

Letištní, palivové a bezpečnostní taxy

Pokud cestujete leteckou dopravou, vzniká vám povinnost uhradit poplatky, které jsou s ní spojené. Výše letištních poplatků je zcela v pravomoci letišť daných zemí. Bezpečnostní taxy slouží k pokrytí nákladů na zvýšenou bezpečnost při letecké dopravě. Veškeré tyto poplatky bývají dnes již zahrnuty v konečných cenách zájezdů a jejich výše je stanovena na základě smluvních podmínek s jednotlivými leteckými dopravci.

Mansarda

Mansardou rozumíme podkrovní místnost – apartmán s jednou nebo dvěma zešikmenými zdmi v horní části.

Minimální počet účastníků

Minimální počet účastníků se uvádí především u poznávacích zájezdů do vzdálenějších a exotických destinací. V těchto případech je totiž nutné, aby se zájezdu zúčastnil určitý počet osob, jinak by CK nemohla garantovat uvedenou cenu zájezdu. Zákonem je dáno, že pořadatel zájezdu musí již při jeho prodeji o této podmínce informovat zákazníka. Údaj o minimálním počtu účastníků je také nutné uvést do cestovní smlouvy. V případě, že by tato informace ve smlouvě nebyla, může se klient dožadovat realizace daného zájezdu i v případě, že by byl jeho jediným účastníkem. Obecně lze doporučit, vybírat si zájezdy, kde je vyžadován spíše menší počet účastníků, protože naděje na realizaci zájezdu je tak mnohem větší. Navíc i cestování v menší skupině je mnohem pohodlnější.

No name hotel

Občas se stane, že CK nabídne za výrazně nižší cenu zájezd do konkrétní destinace, ale bez uvedení jména hotelu či jiného ubytovacího zařízení. Klientovi tak zaručuje, že určitě bude trávit dovolenou ve vybraném letovisku, ale nemůže mu zaručit, ve kterém hotelu bude ubytován. Název hotelu není uveden ani v cestovní smlouvě. Pokud vám tedy příliš nezáleží na tom, kde budete ubytovaní, je to pro vás určitě cenově výhodná nabídka, v případě nespokojenosti s ubytováním ovšem nemůžete uplatňovat u CK reklamaci. Zákazník v tomto případě kupuje zajíce v pytli.

Odletová taxa

Některé země vyžadují při mezistátních i vnitrostátních přeletech zaplacení poplatku, jehož výše se různí a proto nebývá zahrnut v cenách zájezdů. Cestovní kancelář jejich výši nemůže nijak ovlivnit a klienty o tomto faktu pouze orientačně informuje. Odletová taxa se platí buď v amerických dolarech, nebo místní měně. Před cestou je tedy dobré se informovat o tom, které země tyto taxy vyžadují a případně si na ně vyhradit dostatečnou hotovost.

Plná penze

Dávka denní stravy poskytovaná ubytovacím zařízením. Zahrnuje snídani, oběd i večeři.

Pobytový zájezd

Pobytové zájezdy jsou zaměřeny na relaxaci a odpočinek v jedné konkrétní destinaci a vybraném ubytovacím zařízení. Při výběru takového zájezdu je nutné věnovat pozornost veškerým informacím o dopravě, transferech do hotelu, typu pokoje, druhu stravování a dalších náležitostech. Cestovní kancelář klienta do místa pobytu dopraví a po uběhnutí doby pobytu jej zase odveze zpět do ČR.  Klient má v místě pobytu možnost si přikoupit některé z nabízených fakultativních zájezdů.

Polopenze

Jako polopenze se rozumí částečná dávka denní stravy poskytovaná ubytovacím zařízením, obvykle se jedná o snídani a večeři. V některých destinacích však může být polopenzí míněna snídaně a oběd. Je proto dobré se dopředu informovat o tom, co vlastně u daného zájezdu zahrnuje.

Pojištění CK proti úpadku

Každá cestovní kancelář musí mát ze zákona sjednáno pojištění proti úpadku, které se sjednává na dobu jednoho roku. Toto pojištění nechrání cestovní kancelář, ale její klienty v případě, že CK není schopna dostat svým závazkům, které vůči klientovi má. Ochraňuje tak klienty, kteří se již na cestu s danou CK vydali, ale také ty, kteří se na dovolenou teprve chystali. Prvně zmiňovaní mohou svou dovolenou dokončit a poté se bezpečně vrátit domů. Druzí jmenovaní mají bohužel tu smůlu, že pro ně vidina dovolené končí. Z pojistky je jim alespoň jako útěcha vyplacena částka za zaplacený zájezd, který se neuskutečnil. Odškodnění je do výše pojistného plnění vyplývajícího ze smlouvy mezi pojišťovnou a cestovní kanceláří. Znamená to tedy, že klienti nikdy nedostanou zpět plnou částku zájezdu, ale i přesto je to významná finanční pomoc. Před zakoupením zájezdu se vždy informujte o tom, zda je daná CK pojištěná či nikoliv. Pojištění nařizuje zákon č. 159/1999 Sb.

Poznávací zájezd

Jak je již z názvu patrné, je cílem poznávacího zájezdu především poznání – mohou to být nejrůznější památky, přírodní zajímavosti, kulturní instituce a další. Před zakoupením takového zájezdu se vždy informujte o tom, co vše je zahrnuto v jeho ceně. Někdy se totiž stává, že v ceně poznávacího zájezdu nejsou zahrnuty například vstupy do navštěvovaných objektů, památek a národních parků. Některé CK u poznávacích zájezdů také neuvádějí, jména ubytovacích zařízení v daných destinacích. Vždy proto vyžadujte přesná jména hotelů, ve kterých budete během zájezdu nocovat. Pokud jde o kvalitní cestovní kancelář, bude již dopředu vědět, kde své klienty ubytuje a ráda vás o tom seznámí. Doporučujeme se vyhnout poznávacím zájezdům, u kterých jsou formulovány věty typu: „Pokud nám zbude čas, navštívíme…“ Pravdou je, že většinou se na návštěvu jmenovaného místa čas nikdy nenajde.

Pravidelná linka

Letecké společnosti provozují jak pravidelné linky, tak i charterové lety. Pravidelné linky létají podle pevně stanovaných letových řádů. Letecké společnosti provozují lety, které se od sebe liší jak cenou, tak i kvalitou. Ceny letenek na pravidelných linkách jsou vyšší než u charterových letů. Odměnou je však větší pohodlí a větší rozsah služeb.

Provizní prodej

CK i CA mohou uskutečňovat provizní prodej. Cestovní kancelář může provizně prodávat zájezdy své i dalších cestovních kanceláři, zatímco cestovní agentura provizně prodává pouze zájezdy cestovních kanceláří.

Připojištění

Ke standardnímu cestovnímu pojištění je možné se nechat ještě připojistit například proti stornu zájezdu, ztrátě, odcizení či poškození zavazadel, odpovědnosti za škody na majetku atd.

Přistýlka

Přistýlka není pevným, ale přenosným lůžkem, který je možné dočasně zvýšit kapacitu pokoje. Často je využívaná pro děti, ale není problém, aby na ni spal i dospělý člověk.

Příplatek za jednolůžkový pokoj

Tento příplatek je vyžadován v případě, že je dvoulůžkový pokoj obsazen pouze jednou osobou.

Skipas

Tento doklad umožňuje jeho držiteli užívat si časově vymezeného lyžování. Skipas může být vydán na určitý počet hodin, celý den nebo i několik dní. Některé zimní zájezdy pořádané cestovními kancelářemi mají již skipasy zahrnuty v ceně. Pokud skipasy v ceně nejsou, je CK většinou alespoň schopna vám ceny skipasů sdělit.

Spropitné

Jsou země, kde se s vyžadováním spropitného nesetkáte, ale existují také země, kde se s touto formou přivýdělku setkáte téměř na každém kroku. Je totiž mnohdy jediným zdrojem příjmu dané osoby. V luxusnějších hotelích v cizině bývá spropitné naprostou samozřejmostí. Dává se číšníkům, uklizečkám, nosičům kufrů, průvodcům a dalším pracovníkům. Rozhodnutí, komu spropitné dáte, by mělo být vždy jen na vás a mělo by být projevem vaší spokojenosti se službami.

Storno zájezdu

Ve Všeobecných smluvních podmínkách každé cestovní kanceláře by měly být stanoveny také podmínky případného storna zájezdu. Vždy si proto podmínky účasti na zájezdech CK pečlivě prostudujte, tyto informace bývají většinou uvedeny na zadních stranách katalogů zájezdů.

Studio

Studio je typ ubytování, kde je klientům k dispozici většinou jen jedna místnost s odděleným kuchyňským koutem, který je vybaven spotřebiči i nádobím.

Suite

Ubytovací jednotka, kde jsou k dispozici vzájemně propojené, ale oddělené místnosti s lůžkem a sedací soupravou

Švédský stůl

Servírování pokrmů formou švédských stolů je v současné době velmi oblíbené a setkáte se s ním především u kvalitnějších hotelů. Teplé i studené pokrmy jsou vystaveny na velkých dlouhých stolech a klient si tak může vybrat na co má zrovna chuť, není mu určována jednotná strava. Na stolech najde vše, na co si vzpomene, od zeleninových a ovocných salátů, přes polévky, různá masa, přílohy, vařenou zeleninu až po moučníky, kompoty a zmrzliny. Host si tak může naložit, co hrdlo ráčí a pokrmy může různě kombinovat. Výhodou tohoto typu stolování je také to, že lidé mají možnost ochutnat nejrůznější exotická a u nás nevšední jídla a poznat tak kuchyni země, ve které se nachází.

Transfer

Transferem rozumíme dopravu z místa na místo, například z letiště do pobytové destinace. Částka za transfer u letecké dopravy bývá poměrně vysoká, proto se raději dopředu informujte, jestli je v ceně vašeho zájezdu již započítaná. Většinu tomu tak je.

Vila

Typ honosného ubytovacího zařízení, kdy je hostům kromě samotného domu k dispozici také rozlehlá zahrada, okolní pozemky, bazén a třeba i přilehlé budovy. Termín vila byl používán již ve starověkém Římě a Římané takto označovali svá letní sídla. Domy byly bohatě zdobeny a stály uprostřed rozlehlých a krásně udržovaných zahrad s fontánami. Nynější vily bývají postaveny v uměleckém stylu a nabízí nádherný výhled na moře či hory.

Vízum

Vízum je dokladem, který vás opravňuje ke vstupu do daného státu. Některé země vízum po občanech České republiky nepožadují, jiné ano a mají vůči ČR zavedenou vízovou povinnost. Vízum lze získat na ambasádě dané země, ale je třeba počítat s tím, že každá ambasáda má jiné podmínky pro udělování víz.

Voucher

Voucher je forma jakéhosi předplatného, tedy poukaz na čerpání služeb. Je možné jej využít při hrazení nejrůznějších služeb, nejčastěji se používá na ubytování a stravování. Cestovní kanceláře je klientům vypisují při individuálních cestách, aby bylo jasné, na které služby mají nárok.

Všeobecné smluvní podmínky

Každá cestovní kancelář si stanovuje své vlastní Všeobecné smluvní podmínky, které jsou v souladu se zákonem. Tyto podmínky by si měl každý klient před zakoupením zájezdu pečlivě prostudovat, jsou v nich totiž uvedeny informace o účastnících a předmětu smluvního vztahu. Je tam také popsán vznik, cenové a platební podmínky, práva a povinnosti zákazníka i CK, podmínky zrušení zájezdu, podmínky odstoupení od smlouvy, reklamační podmínky a mnohé další. Podpisem cestovní smlouvy u dané cestovní kanceláře se také zavazujete k tomu, že souhlasíte s těmito podmínkami. 

Zájezd

Zájezd je organizovaná účast osob po určité trase, podle předem stanoveného programu, kdy jsou účastníkům zabezpečovány alespoň dvě základní služby, tedy ubytování + doprava, ubytování + transfery nebo ubytování + stravování apod. Standardní zájezd bývá připraven vždy dopředu pro anonymního zákazníka, který si ho následně koupí na základě nabídky cestovní kanceláře. Zájezdy bývají pojištěny v rámci zákona č. 159/1999 Sb. a pořádá je cestovní kancelář.

Zájezd na míru

Zájezdu na míru se říká také forfaitový zájezd, bývá připravován až na základě objednávky. Zákazník si určí destinaci, termín, služby a řekne svou představu o ceně. Forfaitovými zájezdy bývají nejčastěji zájezdy pro skupiny.

Záloha

Zálohou se rozumí finanční částka, kterou zákazník skládá při uzavírání cestovní smlouvy. Její výše je individuální, ale nejčastěji to bývá 50% z konečné ceny zájezdu. Doplatek je poté požadován až určitý počet dní před odjezdem. Pokud se však jedná o zájezd typu last minute, je nutné složit celou částku z důvodu brzkého konání zájezdu.

Vytvářím objednávku...